Sådan holder du din form ved lige om vinteren

Spinning class

Hvad skal du stille op den dag, hvor cyklen skal i garagen pga. sne og frostvejr? Hvilke træningsformer – og metoder er gode at benytte sig af om vinteren, hvis du gerne vil blive en bedre cykelrytter? Hvordan holder du formen ved lige?

I denne artikel kan du læse mere om, hvordan du holder din form ved lige henover vinteren og derudover får du en kortere introduktion til et par træningsmetoder, som virkelig kan forbedre din kondition.

Styrketræning gør dig hurtigere og øger din udholdenhed

Tung styrketræning er en ganske glimrende metode til at holde formen ved lige og opbygge muskelmasse henover vinteren. Selvom du højest sandsynligt forbinder tung styrketræning med store og tunge muskler, som gør det svært for dig at cykle op ad bjerge og bakker – så er det faktisk ikke altid tilfældet.

Ved at styrketræne et par gange om ugen med særligt fokus på benene, vil du styrke de muskler du bruger meget, når du cykler. Og dette vil især komme dig til gode, når den nye cykelsæson starter igen, da du vil opleve, at du kan træde hårdere og i længere tid.

Fordele ved at styrketræne

  • Du opnår en større styrke i dine ben
  • Du forebygger skader
  • Du vil opleve et større fysisk overskud på cyklen
  • Din udholdenhed forbedres markant

Hvor skal jeg styrketræne henne?

Du kan med fordel melde dig ind i et fitnesscenter. I centeret kan du typisk finde et hav af forskellige maskiner og redskaber som kan hjælpe dig med at blive stærkere.

Hvis du hellere vil træne derhjemme, så kan det også lade sig gøre. Hvis du gerne vil hjemmetræne, skal du have fat i en vægtstang, nogle vægtskiver og et par håndvægte. Med disse få redskaber kan du komme rigtig langt.

LÆS OGSÅ: Disse styrkeøvelser er gode at lave som cykelrytter

Mountainbike i skovene

En af de sjoveste træningsmetoder om vinteren er uden tvivl MTB. Mountainbike i skovene udfordrer især din balance og fysiske kunnen og er en glimrende træningsform, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at holde din form ved lige og måske forbedre den.

Mountainbike er en gode måde at træne på, da du typisk vil cykle i intervaller, da skovenes terræn er meget kopieret og uforudsigeligt. Og som du nok allerede er bekendt med, så er intervaltræning vejen til en forbedret kondition.

Det kan anbefales at cykle sammen i en mindre gruppe for at holde gejsten og motivationen oppe, når det er iskoldt udenfor.

Spinning / BikeFit

Hvis du er interesseret i at holde din grundform ved lige, så er spinning/BikeFit lige noget for dig. Spinning er en rigtig effektiv træningsform hvad angår forbrænding og forbedring af konditionen.

2-3 spinningstimer om ugen kan virkelig mærkes (positivt), når du hiver cyklen ud af garagen igen til foråret. Spinning er en rigtig sund og effektiv måde at vintertræne på. Hvis du gerne vil prøve kræfter med denne træningsform, så skal du henvende dig i dit nærmeste fitnesscenter, hvor de typisk har et spinningslokale du kan give den gas i.

VIDEO: Se eksempel på en spiningstime

Intervaltræning er vejen frem

Intervaltræning, intervaltræning og intervaltræning. Du kan næsten ikke nævne det for mange gange. En af de bedste måder til at opbygge sin form på er uden tvivl intervaltræning. Hvad end du dyrker løb, svømning eller cykling, så er kan du med intervaltræning virkelig rykke dig selv og din form et godt stykke.

Derfor er begrebet ”intervaltræning” altid godt at have i baghovedet, når du taler om at forbedre din kondition.

Vi håber, at du nu er blevet klogere på, hvilke træningsformer- og metoder du med fordel kan gøre brug af henover vinteren for at bibeholde og forbedre din cykelform.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så hold dig endelig ikke tilbage. Benyt dig blot af kommentarfeltet herunder og vi vil svare dig hurtigst muligt.



Der er 1 kommentar

Send
  1. Martin

    100% enig i at spinning er en god måde at holde formen ved lige på! Dog skal man lige vænne sig til at komme ud på landevejen igen efter 3 måneder i et spinningslokale på en stationær cykel!

    Ellers fed artikel!


Tilføj en ny kommentar