Derfor skal du indtage proteiner efter cykeltræning

protein efter træning

Uanset om du har cyklet 50 km eller styrketrænet i en time, så har din krop brug for let-optagelige proteiner efter endt træning. I denne artikel ser vi nærmere på, hvorfor det er en god ide at indtage protein efter en god cykeltræning.

Proteiner er med til at gendanne og styrke dine muskler

Den største grund til at indtage protein efter cykeltræning er, at det hjælper musklerne med at gendanne sig selv og vokse sig stærkere. Efter et par hårde timer på cyklen er dine muskler i en eller anden grad nedbrudt. For at gendanne sig selv igen og vokse sig stærkere, så har dine muskler brug for tilpas meget protein.

Derfor er det en uhyre god ide at drikke en proteinshake lige efter din træning. På den måde giver du dine muskler de bedste betingelser for at udvikle sig i en bedre retning.

Får du nok proteiner i din daglige kost?

Det er langt de færreste cykelryttere som får tilstrækkeligt med protein i deres daglige kost. Derfor er det en god ide at supplere den sunde kost med proteiner i form af kosttilskud.

Den helt store fordel ved proteinpulver eller proteinbars er, at du hurtigt kan få dækket dit behov for proteiner. En anden fordel ved proteiner som kosttilskud er, at de er hurtige og let-optagelige. Det vil sige, at dine muskler får dækket behovet for protein ganske hurtigt efter du for eksempel har drukket en proteinshake.

Du kan med fordel supplere din kost med en proteinshake efter træning

Til alle seriøse cykelryttere såvel som cykelmotionister anbefaler vi at drikke en proteinshake efter endt træning. På den måde får du en bedre og mere effektiv restitution samtidig med, at du undgår at tabe muskelmasse og styrke efter dine anstrengelser.

Her på Cykelskolen.dk anbefaler vi proteinpulver fra Bodylab. Vi har testet pulveret og er kommet frem til følgende ”findings”:

• Smager godt
  • Nem at blande op med mælk eller vand
  • Er med til at mindske ømme muskler
  • Giver dig en perfekt start på din restitution

Guide til hurtigere restitution:

Herunder kommer vi med nogle flere ideer til, hvordan du kan restituere hurtigere og mere effektivt. Husk det er når du slapper af, at du bliver stærkere på cyklen.

Isbad

Isbad er især brugt af fodbold- og håndboldspillere, men kan med fordel også bruges af cykelryttere. Du kan virkelig hjælpe din restitution på vej ved at stikke dine ben ned i iskoldt vand. Det er med til at øge blodgennemstrømningen, hvilket betydet, at affaldsstoffer og lignende bliver udskilt hurtigere.

Restitutionsbukser fra Nike

Nike har lavet nogle meget smarte bukser til restitution. Der er tale om såkaldte kompressionsbukser. Disse er oplagte at bruge efter en hård omgang på rammen, da de ligesom isbadet også er med til at øge blodgennemstrømningen i form af en behagelig kompression rundt om benene.

Masser af søvn i en optimal seng

Søvnen er uden tvivl det vigtigste i forhold til at slappe optimalt af. Derfor er søvnen bestemt ikke noget du bør gå på kompromis med, hvis du træner meget. På hårde træningsdage skal du stræbe efter at få minimum otte timers søvn i en optimal seng. Hård træning og søvnunderskud er nemlig en meget farlig cocktail, der vil ende med at forringe din form og i værste fald gøre dig syg.

Let rul dagen efter hård træning

Du har med stor sandsynlighed prøvet at stå ud af sengen efter en dag med hård træning. Det som typisk møder dig er MEGET tunge og ømme ben. For at afhjælpe denne ømhed er det en uhyre god ide at cykle en lille time, hvor du kun ruller meget let – uden at belaste dine ben på nogen som helst måde. Let rul dagen efter hård træning er med til at løse op for dine muskler, så de ikke er så ømme og umedgørlige.

Der er ingen kommentarer - endnu.

Send