viagra best buy coupon viagra online 2017 viagra what is it buy viagra connect online canada cheap viagra 100mg uk

For din egen sikkerhed: Overlap aldrig hjul når du cykler

overlappe-hjul-cykler

Når du cykeltræner alene, så er der alt andet lige ikke ligeså stor risiko for at styrte som hvis du sad i en større gruppe, hvor I kørte tæt. Som almindelig motionist er det måske ikke så tit, at du cykler i større grupper, men når du gør, så er det UHYRE vigtigt at vide, hvordan du skal bære dig ad rent køreteknisk, så der ikke opstår styrt og uheld.

I denne artikel kan du læse mere om, hvad du absolut IKKE skal gøre, når du cykler på hjul i en større gruppe. Rigtig mange styrt kunne være undgået, hvis flere motionister kendte til denne “uofficielle regel”. Den uofficielle regel handler om, at du aldrig må overlappe hjul, når du cykler i en større gruppe. Læs mere om den og se eksempel på, hvad der menes med “overlappe hjul” herunder.

Video: Så galt kan det gå, hvis du overlapper hjul i et ”amatørfelt”   

 

Som du kan se i videoen, så opstår der et stort styrt i det lille felt, da et hjul bliver overlappet. Overlapning af hjul er uhyre farligt, hvis du og resten af cykelgruppen ikke er vant til at køre flere sammen og-/eller kender til de forskellige cykelsignaler der findes. Hvem bærer egentlig skylden for ovenstående uheld? Det kan du læse mere om i afsnittet herunder.

 Hvem bærer skylden i videoen?

Langt de fleste personer ville give skylden til ham, der cykler i front og foretager et udsving og have medfølelse med ham, der styrter pga. hjul overlappet, men sagen er mere kompleks end som så. 

Når du cykler i en større gruppe, så er det vigtigt, at du ikke overlapper hjulet hos personen foran netop pga., at risikoen for at styrte er meget større, hvis du gør det. Det er især vigtigt at følge denne uskrevne regel med IKKE at overlappe hjul, hvis du cykler i et felt, der ikke har så meget erfaring i at køre i større grupper. Og hvis du selv ved, at du ikke er så god til at ligge på hjul, så bør du tvinge dig selv til at følge denne regel til punkt og prikke.

Derfor er det bestemt ikke kun manden i front som foretager et udsving, der bærer hele skylden. Personen bag bærer min. ligeså stor en skyld, da han ganske enkelt ligger forkert placeret i forhold til personen foran. Hvis der for eksempel kommer et stort hul i vejen eller en anden forhindring som tvinger ham foran til at foretage et kraftigt sving, så er det dit eget ansvar IKKE at overlappe hjulet, så du ryger ned på bekostning af udsvinget. Som cykelrytter må du regne med, at der kan opstå forhindringer på vejen, hvorfor ham foran dig er i sin gode tro og ret til at svinge ud. 

I videoen er personen foran heller ikke for tålmodig, da han foretager sit udsving ganske kort efter han har signaleret. Og måske kender den bagvedkørende ikke til signalet, hvilket er endnu en grund til at styrtet opstår.

Her på Cykelskolen.dk kunne vi godt tænke os at høre din mening om styrtet. Hvem mener du bærer skylden for styrtet? Er de lige gode om det eller hvordan ser du på det? 

Kom endelig med din mening i kommentarfeltet nederst på siden.

At cykle i en større gruppe handler tit og ofte om den 6. sans og kan ikke læres på én dag

Hvis du gerne vil blive god til at cykle i større grupper, så kræver det en masse træningsture og løb i større grupper. Når du cykler i en stor gruppe, så handler det tit og ofte om den 6. sans med henblik på at undgå styrt. Hvor placerer du dig rigtig? Hvilke signaler skal du give? Hvor skal du holde dit fokus – på vejen eller rytteren foran dig?

For at blive en god cykelrytter i større grupper, så kræver det mange timers træning. Det er bestemt ikke noget du kan lære på én dag. Hvis du har meget svært ved at ligge på hjul og lignende, så kan det være en super god ide at starte i en lokal cykelskole, hvor erfarne instruktører kan hjælpe dig godt på vej.



Der er ingen kommentarer - endnu.

Send