Kan man tabe sig ved at cykle?

tabe sig ved at cykle

Cykling var engang kun for de rige – aristokrater, som skulle vise deres status. Det tog dog ikke lang tid før arbejderklassen tog over, og cyklen blev et transportmiddel for alle.

Lige siden disse dage for over 100 år siden har vi cyklet. I Danmark gør vi endda en dyd af det. Man kan låne cykler i storbyerne, så alle kan nyde godt af dem.

Derfor er det kun logisk, at du også kan tabe dig ved at cykle. Det gør mange i dag – men hvilke elementer spiller ind egentlig her?

Cykling brænder kalorier – uanset turens længde

At cykle brænder altid kalorier. Som fysisk aktivitet vil den krop nemlig altid komme til at bruge den opbevarede energi på aktiviteten. Det er netop dette, som gør, at du kan tabe dig.

For den gennemsnitlige cyklist forbrændes der 25 kalorier per kilometer. Hvis du kan cykle 15 kilometer på en time, så bliver dette til 375 kalorier i timen. Dette er en god mængde! Hvis du kan afsætte 10 timer om ugen til at cykle, så kan du altså komme op på at forbrænde næsten 4000 kalorier om ugen. Så kommer vægttabet tættere på.

Hop op på cyklen, uanset om du er i storbyen eller på landet

Cykler kan bruges i mange miljøer. Er du i storbyen, så er det en fantastisk idé at cykle rundt. Uanset om det er på arbejde, i skole eller bare ned at handle. For du skal jo alligevel hen til disse steder. Med cyklen, så kommer du bare til at røre dig, og dermed tabe dig mere.

På landet, hvor der er lidt længere, så er cyklen en god måde at komme ud i naturen på. Med frisk luft og smukke omgivelser, så bliver motivationen til at cykle bare større.

Din kost er også vigtig

Cykling alene kan ikke helt skabe et stort vægttab. Det er her, hvor kosten sætter ind.

Først og fremmest bør du have en rutine – for eksempel kun at spise tre måltider om dagen og undgå de usunde snacks. Derudover bør du også skære lidt ned på alkoholen. Det føles ikke som meget, men drikke med alkohol indeholder ofte mange kalorier. Se mere her.

Er det med kosten svært, så kan det være værd at kontakte en diætist. Sammen kan I ligge en kostplan, der, kombineret med din cykling, virkeligt kan sætte gang i vægttabet.

Det er de små ting, som gør det let at cykle

Er du ikke vant til at cykle, så skal der ikke meget til, før det bliver en træls affære. Sørg derfor, at små ting som sædets højde er i orden, og at du har behageligt tøj på.

Du skal selvfølgelig også holde dig sikker. En god cykelhjelm, som sidder rigtigt kan være nem at få fat i. Dette gør, at du kan undgå store skader, men at du heller ikke kommer til at føle dig utilpas. Nogle af de sikreste er airbag hjelme, som producenten Høvding laver.

Med disse ting i tankerne, så bliver det lige pludseligt let som en leg at smide kiloene på jernhesten!



Der er ingen kommentarer - endnu.

Send